Subhanallah

Rabu, 4 Januari 2012

AWAS ! TANDA-TANDA MUNAFIQ

APA MAKNA MUNAFIQ? 


   BAHASA: Orang yang menyembunyikan perkara atau maksud sebenar
   SYARAK: Seseorang yang tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan di dalam hati


APA TANDA-TANDA MUNAFIQ?


1) IMAN TIDAK TETAP DAN TIDAK TEGUH


Orang yang sebegini dapatlah diibaratkan seperti lalang di mana ia terlalu mudah mengikut arah tiupan angin.Orang yang tidak teguh imannya sentiasa berubah-ubah mengikut keadaan.Mereka sangat mudah terikut-ikut dan terpengaruh dengan persekitaran.


2) TINDAK-TANDUK YANG SENTIASA BERUBAH


Orang munafik bolehlah diibaratkan sebagai pelakon yang hebat.Ketika dia bersama orang yang sedang beribadat, dia akan turut sama melakukan ibadat tersebut walaupun hatinya terlalu susah untuk menerimanya.Sebaliknya yang terjadi apabila dia tidak dilihat oleh khalayak, dia akan mengikut kata hatinya dengan tidak melakukan amal ibadat.


3) TIDAK TETAP KATA


Dia sentiasa mengubah pendiriannya.Sewaktu bersama dengan orang mukmin lainnya, dia akan memuji-muji Islam dan mengatakan ketaatannya terhadap ajaran tersebut tetapi di belakang orang mukmin,secara senyap, dia akan menghina Islam.


4) SENTIASA MENGHARAPKAN KEBAIKAANNYA DIBALAS


Jika dia melakukan sesuatu kebaikan dan berbuat jasa, dia akan mengharapkan kebaikan itu dibalas dengan  balasan yang setimpal seperti wang ringgit atau pangkat.


5) JIWANYA TIDAK TENTERAM


Dia akan sentiasa resah dan gelisah kerana terpaksa bersikap pura-pura di hadapan orang ramai dan tidak dapat melaksanakan kehendak hatinya.


6) MENJADIKAN DUNIA SEBAGAI MATLAMAT HIDUP


Mereka hanya menjadikan dunia sebagai tujuan utama dan terlalu cintakan kebendaan. Akhirat bagi orang munafik hanyalah satu mitos dan khayalan.


                Allah berfirman (maksudnya): " Sesungguhnya orang yang munafik itu akan ditempatkan pada tingkatan yang paling bawah sekali di dalam neraka" 
                                                                            
                                             ( surah an-Nisa`:145)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan