Subhanallah

Sabtu, 10 Mac 2012

SEDIKIT tapi BERTERUSAN

Abi Shalih bertanya kepada Aisyah dan Ummu Salamah:
Amal ibadah apakah yang paling disukai oleh Rasulullah? Aisyah dan Ummu Salamah menjawab, "Amal ibadah yang dilakukan berterusan meskipun sedikit."
(riwayat at-Tirmizi)




Kita digalakkan tamak dalam mengerjakan ibadah kepada Allah SWT, tetapi jangan sesekali tamakkan dunia.Walau bagaimanapun, sebaik-baik amal ibadah adalah berterusan.Berdasarkan pada hadis di atas menunjukkan bahawa walaupun amal ibadah itu sedikit tetapi ia berterusan maka ia dinilai sebagai sebaik-baik amal ibadah.
Tidak dinafikan bahawa kita manusia yang lemah dan keimanan kita kadang-kadang bertambah, kadang-kadang berkurang.Oleh itu marilah lakukan amal ibadah yang berterusan. Bagaimana?...Semuanya bermula daripada sedikit-sedikit.
Sebagai contoh, kita taklif (tanggungjawabkan) ke atas diri kita membaca al-Quran 1 mukasurat sehari.Amalan ini amat ringan dan tidak memerlukan daya yang banyak.Oleh itu, ia sebagai pemfaktor untuk melakukannya tiap-tiap hari atas alasan amalan ini senang dan ringan.Berbanding jika kita membaca al-Quran pada hari pertama 100 muka surat, tetapi ianya berkekalan hanya 2 hari sahaja dan kita tidak melakukannya sehingga tahun depan.Ini bermakna kita telah meninggalkan al-Quran dalam jangka masa yang lama atas alasan malas untuk melakukan amalan yang berat dan banyak.
Oleh itu , jadikan hadis di atas sebagai panduan dan pengajaran kepada kita.Biarlah kita melakukan amal yang SEDIKIT tapi BERTERUSAN. Berbanding dengan Rasulullah sollallahu a`laihi wasallam , baginda melakukan amal ibadah yang BANYAK tapi BERTERUSAN.


JADIKAN NABI SEBAGAI CONTOH YANG TERBAIK 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan